Προσαρμογή της -νέας- φωτεινής σηματοδότησης στις αυξημένες απαιτήσεις ενός προβλήματος που έχει μετατραπεί σε γόρδιο δεσμό για το κυκλοφοριακό της Πάτρας, τον κόμβο Ταμπαχάνων, υπόσχεται η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος καταφεύγοντας σε επεξεργασμένα προγράμματα ρύθμισης της κυκλοφορίας, ανάλογα των απαιτήσεων μιας σύγχρονης μεγαλούπολης.Τα κυκλοφοριακά δεδομένα που έχουν καταγραφεί εδώ κι ένα δίμηνο δείχνουν ότι κατά τις ώρες αιχμής, το πρωί και προς το απόγευμα, ο κόμβος δέχεται ιδιαίτερη φόρτιση από την πλευρά της Αρόης και της Εγλυκάδας ενώ αργά το μεσημέρι και το βράδυ η φόρτιση είναι ιδιαίτερη από το κέντρο της Πάτρας, προς Αρόη και Εγλυκάδα.
Παράλληλα, τις υπόλοιπες ώρες της μέρας, η φωτεινή σηματοδότηση πρέπει να εξυπηρετήσει βασικές ανάγκες της Μικρής Περιμετρικής, διευκολύνοντας την κίνηση στον άξονα Πατρών – Καλαβρύτων, 3ου Ορειβατικού, Παπαδιαμαντοπούλου, κόμβος Κουρτέση.«Με βάση την πρόταση που επεξεργαστήκαμε σε συνεργασία με το μελετητή του εργολάβου του έργου και καταθέσαμε στην Διεύθυνση Οδικών Εργων του ΥΠΟΜΕΔΙ, τα φανάρια στον κόμβο Ταμπαχάνων μπορεί να λειτουργούν με τρία διαφορετικά προγράμματα εναλλαγής για Πράσινο και Κόκκινο στην κυκλοφορία, ανάλογα με την ώρα και το μέγεθος του κυκλοφοριακού στιγμιαίου φόρτου» αναφέρει στην «ΠτΚ» ο Βασίλης Λοτσάρης, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Εργων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις, κατά τις ώρες αιχμής ο κόμβος δέχεται έως και 10.000 οχήματα, ενώ η αναμονή φτάνει τα 10 λεπτά, εκτοξεύοντας τα νεύρα των οδηγών.
Κατά την πρόσφατη συνάντησή τους μάλιστα, τόσο ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας όσο και ο δήμαρχος της Πάτρας Κώστας Πελετίδης ανέθεσαν την επεξεργασία προτάσεων τόσο για βραχυπρόθεσμες όσο και μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις στην ευρύτερη περιοχή από τα Ταμπάχανα έως και τον Κόμβο Κουρτέση, με το σκεπτικό ότι στο μέλλον η κυκλοφορία στην Μικρή Περιμετρική μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο!
«Εχουν ακουστεί πολλά, το πρόβλημα σήμερα συνίσταται στο γεγονός ότι η κυκλοφορία ρυθμίζεται με βάση ένα σχέδιο που δεν έλαβε υπόψη του πραγματικά, αλλά υποθετικά τότε δεδομένα για την Πάτρα και μελλοντικές κυκλοφοριακές ανάγκες. θα είναι μια επιτροπή τεχνοκρατών η οποία θα καταγράψει ιδέες και θα αξιολογήσει προτάσεις και μελλοντικές λύσεις» εξηγεί ο κ. Λοτσάρης.
Η επιτροπή ειδικών Δήμου και Περιφέρειας καλείται να παραδώσει το πρώτο πόρισμά της εντός μηνός. Στα δεδομένα της αξιολόγησής της θα είναι και οι σκέψεις για δύο κυκλικούς κόμβους, ένας στα Ταμπάχανα και ένας στην πλατεία Μαρούδα, μετά από εισηγήσεις κατοίκων και συλλόγων από το Ανατολικό Διαμέρισμά της Πάτρας.
«Οι κυκλικοί κόμβοι είναι μια λύση αλλά η άποψή μας στην Περιφέρεια και τις Τεχνικές Υπηρεσίες της, είναι αρνητική στην περίπτωση αυτή. Τα κυκλοφοριακά δεδομένα λένε ότι κατά τις ώρες αιχμής στον κόμβο με υποχρεωτική κυκλική πορεία, θα εισέρχεται ένα όχημα ανά δευτερόλεπτο! Ο κόμβος με βάση τη μέγιστη διάμετρο που έχει μελετήσει ο δήμος, τα 35 μέτρα, θα έχει μια λωρίδα κυκλοφορίας και ο κίνδυνος είναι, αντί για κίνηση να μιλάμε για συγκρουόμενα…Εδώ εκτιμώ ότι θέλουμε ένα κόμβο με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, διαμέτρου από 45 έως 55 μέτρα, για λόγους ασφαλείας. Μιλάμε για ROUNDABOUT κόμβο στα πρότυπα του Γλαύκου (σ.σ. πρ. Καρφούρ) και όχι μικρότερο.
Είναι βέβαια μια προσωπική άποψη, στο πλαίσιο της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συστήθηκε θα ακούσουμε και άλλες γνώμες από άτομα με μεγαλύτερη ειδίκευση και θα εισηγηθούμε» συμπληρώνει στην «ΠτΚ» ο κ. Λοτσάρης.
Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι ο κυκλικός κόμβος δεν μελετάται εναλλακτικά αλλά υποχρεωτικά καθώς ακόμη και οι «έξυπνες ρυθμίσεις» των φαναριών μπορεί να αποδειχθούν ανεπαρκείς στο μέλλον.«Η πρόταση για κυκλικό κόμβο στην περιοχή Μαρούδα αλλά και άλλα κυκλοφοριακά μέτρα μακράς διάρκειας, είναι κάποιες παρεμβάσεις που στη φιλοσοφία τους έχουν την υποχρεωτική ανάσχεση του κυκλοφοριακού έξω από τον κόμβο, πριν τα οχήματα εισέλθουν μαζικά στα Ταμπάχανα.
Η δουλειά των επιστημόνων είναι να ασχολούνται με σύγχρονα προβλήματα της πόλης και των πολιτικών να εμπιστεύονται τη γνώμη τους» καταλήγει με νόημα ο κ. Λοτσάρης που, για το συγκεκριμένο ζήτημα της Πάτρας, προτιμά να κατατάσσει τον εαυτό του στην πολιτική ομάδα έργου…
Πάνος Σακελλαρόπουλος