«Δεν προκύπτει ευθύνη των πολιτικών προσώπων που διαχειρίστηκαν με οποιοδήποτε τρόπο την υπόθεση του “Ερρίκος Ντυνάν”», αποφαίνεται η ΝΔ στο πόρισμα που καταθέτει στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής. «Η παρέμβαση του ελληνικού Δημοσίου και οι επιλογές των εμπλεκομένων πολιτικών προσώπων, θα πρέπει να αξιολογηθούν υπό το πρίσμα του τελικού αποτελέσματος, των εναλλακτικών επιλογών τη χρονική περίοδο που οι αποφάσεις ελήφθησαν και κυρίως την αναλογία κόστους-οφέλους για το ελληνικό δημόσιο, τους εργαζόμενους και τους πιστωτές», αναφέρει η ΝΔ και υπενθυμίζει ότι «η ελληνική Δικαιοσύνη ήδη διερευνά όλες τις πτυχές της διοίκησης Μαρτίνη, έχοντας καταλήξει σε καταδικαστικές αποφάσεις και θα πρέπει να ολοκληρώσει την έρευνά της αυτή».
Όπως ειδικότερα επισημαίνουν οι βουλευτές της ΝΔ στο πόρισμά τους «είναι αναγκαίο να διερευνηθούν από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές ενδεχόμενες ευθύνες για ζημία που αναφέρεται ότι υπέστη το Δημόσιο λόγω της μη αναγγελίας απαίτησης του ύψους 4.500.000 ευρώ κατά τη διαδικασία του αναγκαστικού πλειστηριασμού».
Το πόρισμα της ΝΔ για το “Ερρίκος Ντυνάν” αριθμεί 53 σελίδες και κάνει διεξοδική αναφορά στο χρονικό που οδήγησε το νοσοκομείο σε δεινή οικονομική κατάσταση, φτάνοντας το 2012 σε σοβαρότατη κρίση ρευστότητας. Γίνεται επίσης διεξοδική αναφορά στα δάνεια και τις εξελίξεις με τις δανείστριες τράπεζες, την εμπλοκή με την τράπεζα Πειραιώς και την παρέμβαση της κυβέρνησης το 2014 για να στηριχθεί το “Ερρίκος Ντυνάν” και εν τέλει για να βρεθεί μια βιώσιμη λύση.
Η ΝΔ αναφέρεται στην υπουργική τροπολογία που ψηφίστηκε για το νοσοκομείο επί των ημερών της και τονίζει ότι «αποτέλεσμα εκείνης της τροπολογίας ήταν να συνεχίσει να λειτουργεί το Κοινωφελές Ίδρυμα Ερρίκος Ντυνάν, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να κλείσει και μέχρι να εκδοθεί νέα άδεια να απαξιωθεί».
Στο πόρισμα της ΝΔ αναφέρεται ειδικότερα ότι:
Ιδιωτικός χαρακτήρας
- Το Κοινωφελές Νοσηλευτικό Ίδρυμα “Ερρίκος Ντυνάν” είχε μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, λειτουργούσε σύμφωνα με τις αρχές της ιδιωτικής οικονομίας και απολάμβανε οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας χωρίς να υπάγεται σε κρατικό έλεγχο.
-
Ο ιδιωτικός χαρακτήρας του “Ερρίκος Ντυνάν” αποδεικνύεται από το καταστατικό και το σκοπό του, τη δικαστική απόφαση που δέχθηκε τον πλειστηριασμό του, το γεγονός ότι ο ΕΟΠΥΥ επέβαλε clow back και rebates όπως στους ιδιώτες παρόχους. Αποδεικνύεται επίσης από το γεγονός ότι όλες οι σε βάρος του αγωγές στρέφονταν στα πολιτικά δικαστήρια, στο γεγονός ότι όλες οι συμβάσεις ήταν ιδιωτικού δικαίου και στο ότι ο κ. Μαρτίνης διώκεται για απλή απιστία.
-
Η όποια εποπτεία του Δημοσίου αφορά μόνο στον τρόπο παροχής ιατρικών υπηρεσιών και τον τρόπο άσκησης του ιατρικού, νοσηλευτικού επιστημονικού και εκπαιδευτικού έργου.
Κακή οικονομική κατάσταση
- Το “Ερρίκος Ντυνάν” βρέθηκε σε κακή οικονομική κατάσταση λόγω της κακοδιαχείρισης από την πλευρά της διοίκησης Μαρτίνη.
Τα χρέη του ήταν συνολικού ύψους 300.000.000 ευρώ, τόσο σε ιδιώτες όσο και σε Τράπεζες και στο ελληνικό Δημόσιο.
Το 2012 το “Ερρίκος Ντυνάν” περιήλθε σε πραγματική αδυναμία πληρωμής και παύση λειτουργίας.
Το προσωπικό 1.050 ατόμων παρέμενε απλήρωτο και οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε κινητοποιήσεις.
Το Διοικητικό Συμβούλιο
- Ο Διεθνής Ερυθρός Σταυρός ζήτησε επίσημα από το υπουργείο Υγείας ενέργειες για να αλλάξει η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου.
Μετά και την παραίτηση 13 από τα 23 μέλη της διοίκησης του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, το υπουργείο Υγείας διόρισε προσωρινή διοίκηση στον Ερυθρό Σταυρό.
Ο Στρατηγικός Επενδυτής
- Σε μια προσπάθεια εξυγίανσης του “Ερρίκος Ντυνάν”, η διοίκηση του Κοινωφελούς Ιδρύματος προχώρησε στην αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή.
Διενεργήθηκε διεθνής διαγωνισμός, εμφανίστηκαν 16 επενδυτικά σχήματα που κατέληξαν σε 8 προτάσεις. Το ΔΣ τελικά κατέληξε σε 4 δεσμευτικές προτάσεις, η καλύτερη των οποίων ήταν μόλις 55 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό ήταν χαμηλό για τις ανάγκες του Ιδρύματος και η πρόταση είχε όρους που ήταν αδύνατο να εκπληρωθούν, όπως η διαγραφή χρεών σε δημόσιο και πιστωτές.
Για την επιβίωση του “Ερρίκος Ντυνάν” υπεγράφη μνημόνιο κατανόησης 15 μηνών μεταξύ του υπουργείου Υγείας, της Τράπεζας Πειραιώς και του Ιδρύματος. Στόχος να διευκολυνθεί το τελευταίο σε θέματα φορολογίας κλπ. Το μνημόνιο αφορούσε μόνο το χρονικό διάστημα έως το δημόσιο πλειστηριασμό που προέκρινε η Τράπεζα Πειραιώς ως βασική πιστώτρια.
Οι λύσεις που είχε να επιλέξει το Ελληνικό Δημόσιο
Στο πόρισμα σημειώνεται ότι κατόπιν των οικονομικών εξελίξεων το ελληνικό Δημόσιο βρέθηκε αντιμέτωπο με τρεις λύσεις. Είτε να ενταχθεί το “Ερρίκος Ντυνάν” στο ΕΣΥ και άρα μαζί να ενταχθούν και τα χρέη του ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ. Είτε να μην παρέμβει καθόλου το ελληνικό Δημόσιο και να αφήσει το Κοινωφελές Ίδρυμα στην τύχη του που σημαίνει ότι θα εκπλειστηριαζόταν σε πολύ χαμηλό τίμημα. Είτε να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση από την τότε κυβέρνηση ώστε να προσελκύσει περισσότερους πλειοδότες. «Η νομοθετική παρέμβαση ήρθε με μια υπουργική τροπολογία η οποία έδωσε τη δυνατότητα, σε περίπτωση αναγκαστικού πλειστηριασμού ιδιωτικής κλινικής να συμμεταβιβάζεται αυτοδικαίως η διοικητική άδεια ίδρυσης και λειτουργίας», αναφέρουν οι βουλευτές της ΝΔ και τονίζουν ότι αποτέλεσμα εκείνης της τροπολογίας «ήταν να συνεχίσει να λειτουργεί το Κοινωφελές Ίδρυμα, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να κλείσει και μέχρι να εκδοθεί νέα άδεια να απαξιωθεί». Στόχος ήταν επίσης να συνεχίσει να λειτουργεί το Κοινωφελές Ίδρυμα ώστε να αυξηθεί κατά πολύ το τίμημα και να εξασφαλιστεί ένα υψηλό ποσό προς απόσβεση των υποχρεώσεων που είχε δημιουργήσει.
Τέλος, η ΝΔ επισημαίνει ότι η Τράπεζα Πειραιώς ήταν εκείνη που προέκρινε, ως είχε δικαίωμα, το δημόσιο πλειστηριασμό της επιχείρησης από τον οποίο εξασφαλίστηκε πλειστηρίασμα ύψους 115 εκατ. ευρώ. «Η θετική αυτή επιλογή της προηγούμενης κυβέρνησης επιβεβαιώνεται από τη διαδικασία πώλησης του “Ερρίκος Ντυνάν” από την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο», αναφέρουν οι βουλευτές της ΝΔ και επισημαίνουν ότι στην τελική φάση υπάρχουν μόνο δύο δεσμευτικές προσφορές που δεν ξεπερνούν, σύμφωνα με πληροφορίες, τα 50.000.000 ευρώ.