Εκτός η Τοξότης από 2 εργολαβίες του Πάτρα – Πύργος, 1+1 εργολαβίες του Πάτρα – Πύργος στον Όμιλο Καλογρίτσα

0
148

Δύο στις τέσσερις εργολαβίες, συνολικού προϋπολογισμού 141 εκατ. ευρώ, στις οποίες μειοδότησε για το Πάτρα-Πύργος παίρνει ο Όμιλος Καλογρίτσα, σύμφωνα με όσα είπε στη Βουλή ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση. Για την τέταρτη στη σειρά εργολαβία του τμήματος Κυλλήνη-Βάρδα, όπως είπε ο υπουργός, έχει ήδη καταθέσει την εγγυητική επιστολή, ενώ για την πρώτη εργολαβία Πύργος – Δουναίικα μένει το πρακτικό.

Κι αυτό παρά τα όσα διαρρέονταν το τελευταίο διάστημα από παράγοντες πολύ κοντά στη διαδικασία ότι η κοινοπραξία Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών θα κατάφερνε να «περάσει» μόνο σε μια εργολαβία. Προς επίρρωση των φημών μάλιστα σε δηλώσεις του ο υπουργός, αναφερόμενος στις τρεις πρώτες εργολαβίες είχε πει: «Όσον αφορά τις άλλες τρεις εργολαβίες, η επιτροπή προτίθεται να καλέσει την εταιρεία με τη δεύτερη καλύτερη προσφορά λόγω προβλημάτων του προσωρινού μειοδότη. Σε κάθε περίπτωση, η καθυστέρηση θα είναι το πολύ δίμηνη, έως το τέλος Οκτωβρίου».

Ξεδιπλώνοντας τον χάρτη των οκτώ εργολαβιών του «σαλαμοποιημένου» οδικού άξονα, επικρατεί μέχρι στιγμής το σύστημα 2+2+2+2, αν και οι ισορροπίες αναμένεται να αλλάξουν. Όπως παρουσίασε τις εξελίξεις ο κ. Σπίρτζης, «οι υπόλοιποι έξι διαγωνισμοί είναι ανά δύο έργα σε διαφορετικούς μειοδότες, όπως ήταν κι ο πολιτικός στόχος που είχαμε, δηλαδή να μην πάει το έργο σε έναν με χαμηλή έκπτωση, γιατί δε θα γινόταν ποτέ και δεν θα έπαιρνε ποτέ έγκριση από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά να έχουμε πολλούς αναδόχους που ταυτόχρονα θα υλοποιήσουν το έργο».

Τέλος Οκτωβρίου οι φάκελοι στο Ελεγκτικό Συνέδριο

Όσον αφορά τις δυο ενδιάμεσες εργολαβίες, τις 2 και 3, στις οποίες έχει επίσης μειοδοτήσει η Τοξότης, αλλά τελικά η αιτιολόγηση της έκπτωσης, που ανέρχεται σε ποσοστά 55,32% και 57,45% αντίστοιχα, δεν «πέρασε» από την Επιτροπή Διαγωνισμού. «Στους διαγωνισμούς για τα τμήματα 2 και 3 δεν εγκρίθηκαν οι αιτιολογήσεις του πρώτου μειοδότη και (οι υπηρεσίες) έχουν καλέσει τον δεύτερο, προκειμένου να αιτιολογήσει τις εισροές και από ό,τι σήμερα με ενημέρωσαν, κατέθεσε στοιχεία για την αιτιολόγηση».

Σημειώνεται ότι δεύτεροι μειοδότες στις δυο αυτές εργολαβίες έχουν αναδειχθεί η GD Infrastrutture –που έχει ήδη ανακηρυχθεί προσωρινή ανάδοχος για την 6ηεργολαβία – και η κυπριακή Cyfield Development Public Limited αντίστοιχα. Σε κάθε περίπτωση και οι δικές τους αιτιολογήσεις θα περάσουν από την κρίση της Επιτροπής Διαγωνισμού, η οποία εφόσον δεν εγκρίνει κάποια θα καλέσει τον τρίτο στη σειρά. Μέχρι στιγμής, έχουν κλείσει ακόμα για το 5ο τμήμα η κοινοπραξία ΞΑΝΘΑΚΗΣ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ και για το 7ο η ΙΝΤΕΡΚΑΤ.

«Στόχος μας είναι να πιέσουμε την Επιτροπή να ολοκληρώσει, να έχει κάνει καλή δουλειά ώστε να μην έχουμε άλλες εμπλοκές. Από ό,τι βλέπετε, στα τέσσερα δεν έχουμε. Και τέλος Οκτωβρίου, λογικά θα έχουμε και τους οκτώ διαγωνισμούς ώριμους, προκειμένου και να πάνε οι οκτώ στο Ελεγκτικό Συνέδριο» ανέφερε ο κ. Σπίρτζης. «Αν δεν τα έχουμε μέχρι τον χρόνο που σας λέω, θα επανεξετάσουμε -σε σύσκεψη που θα γίνει στο Υπουργείο με τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης- το αν πρέπει να στείλουμε τους έξι και να αφήσουμε τους δύο που δεν θα έχει ολοκληρωθεί η δουλειά. Η εκτίμηση μας, όμως, είναι ότι θα έχει ολοκληρωθεί» συνέχισε.

«Στρατηγικό λάθος η εξαίρεση του Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα»

Σχολιάζοντας την εξαίρεση του τμήματος «Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα» από τη σύμβαση παραχώρησης το 2013, ο κ. Σπίρτζης τη χαρακτήρισε «στρατηγικό λάθος». «Δεν είχατε ενημερώσει τότε τον κόσμο ότι αυτός ο διαγωνισμός για να βγει ξανά, για να χρηματοδοτηθεί, θα πρέπει να εξεταστεί από την αρχή η βιωσιμότητα του έργου, όχι της Ολυμπίας Οδού, αλλά του έργου «Πάτρα-Πύργος». Και δουλεύατε τον κόσμο, οι προηγούμενες κυβερνήσεις ότι έχετε διασφαλίσει και χρηματοδότηση!» είπε χαρακτηριστικά απαντώντας στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή κ. Γιάννη Κουτσούκου.

Στο θέμα της χρηματοδότησης, όπως ενημερώθηκαν οι τοπικοί φορείς από τους μελετητές και τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, η έγκριση μεγάλου έργου δεν θα προχωρούσε γιατί το όριο που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να εγκρίνει τον φάκελο είναι μέση ημερήσια κυκλοφορία 20.000 οχημάτων, τα οποία βγαίνοντας από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού δεν δικαιολογούνταν

Δικαιολογώντας τις υπέρογκες εκπτώσεις, που κυμαίνονται ως επί το πλείστον άνω του 50%, ο υπουργός επισήμανε ότι δεν θα εγκρινόταν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τελικά η κατασκευή αυτοκινητόδρομου, αλλά μόνο μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και χωρίς διαχωριστικό διάζωμα. «Δηλαδή θα ήταν ένας δρόμος που δε θα διασφάλιζε την ασφάλεια και αυτό που θέλαμε για την περιοχή» .

Η έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου ελήφθη τον Μάιο του 2018, παρέχοντας παράλληλα χρηματοδότηση στο έργο για συνολικά 293 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Συνοχής.

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ